Ένα φεστιβάλ στην ώρα του! Μαύρη σταφίδα, χαρτί, σύγχρονη τέχνη, προφορική ιστορία και συνεργασίες. Για τρίτη χρονιά, ένα καινοτόμο και υβριδικό φεστιβάλ που συνδυάζει την σύγχρονη τέχνη, την προφορική ιστορία και την ταυτότητα τόπου λαμβάνει χώρα στο Αίγιο (25/9-3/10), σε σύλληψη, σχεδιασμό και διοργάνωση από τον οργανισμό Πριμαρόλια.
Το φεστιβάλ συν-διοργανώνεται από τον Δήμο Αιγιαλείας, την ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ενώ έχει την Αιγίδα και Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με ακαδημαϊκές αιγίδες από το Τμήμα Παραστατικών και
Ψηφιακών Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και το ΠΜΣ Δημόσια Ιστορία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ).
Το Σάββατο 25 Σεπτεμβρίου στον κήπο της Χαρτοποιίας Αιγίου ο οργανισμός παρουσίασε την έναρξη του φετινού φεστιβάλ με θεματική τα ‘δίκτυα/networks’ αλλά και της έκθεσης σύγχρονης τέχνης με τίτλο ‘Μια βελονιά στην ώρα της’ με προσκεκλημένους καλλιτέχνες τους: Μαρία Βαρελά, Μυρτώ Ξανθοπούλου, Γιάννη Παππά, σε επιμέλεια των εικαστικών Νάνσυ Χαριτωνίδου και Βασίλη Ψαρρά. Σε έναν πρόσφατα ανακαινισμένο κήπο της πρώην Χαρτοποιίας Αιγίου από τον Δήμο Αιγιαλείας και την ΔΗΚΕΠΑ, η προσέλευση του κόσμου υπήρξε μεγάλη, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις νέες διακαλλιτεχνικές δράσεις του οργανισμού. Ένα μέρος σχεδόν 100 ετών, επιφορτισμένο με ιδιαίτερη μνήμη, ο κήπος υπήρξε χώρος υποδοχής διευθυντικών στελεχών και εκδηλώσεων από το 1927!
Το κοινό είχε την ευκαιρία να θαυμάσει τα νέα πρωτότυπα έργα τέχνης των τριών καλλιτεχνών τα οποία ενσωματώθηκαν στα κιόσκια του κήπου και τα οποία είχαν ως βασική αφετηρία έμπνευσης τον επιμελητικό άξονα σχέσης κειμένου (text) και ύφανσης (textile). Στο έργο ‘Συναδέλφισσες’ της Μαρία Βαρελά, οι επισκέπτες είδαν μια χαρτοϋφαντική εγκατάσταση (υφαντό από χαρτί) δημιουργημένη από φωτογραφίες, κείμενα και αρχειακό υλικό από την έρευνά της Βαρελά στα ΓΑΚ Αιγίου τους προηγούμενες μήνες, σχετικά με το σωματείο σταφιδεργατριών Αιγίου ‘Η Αλληλοβοήθεια’.
Η Μυρτώ Ξανθοπούλου στο έργο της ‘Γράμμα στον φοίνικα’ παρουσίασε ένα έργο που η ίδια αναφέρει πως «έρχεται να προστεθεί στην φυσική και αρχιτεκτονική χλωρίδα του κήπου». Μια διευρυμένη εγκατάσταση γλυπτικών αρχιτεκτονημάτων-πλεγμάτων που αναδεικνύουν μια in situ ποιητική γραφή από καλάμια, σπάγκους και γύψο. Στο ενδιάμεσο κιόσκι, ο Γιάννης Παππάς παρουσίασε το έργο-εγκατάσταση ‘Relics’ με ευρεθείσες σημαίες-αντικείμενα «που φέρουν ελάχιστες πληροφορίες» διασώζοντας μικρές ενδείξεις κλωστών από σημαίες και «κατασκευάζοντας σε μια νέα επιφάνεια το ελάχιστο πραγματικό». Το έργο του με αναφορές στα κειμήλια και το δυνητικό των σημαιών ως επαναστάσεις ή περιθωριοποιημένα περιβάλλοντα, ενεργοποίησε ακόμα έναν χώρο του κήπου.
Κατά την διάρκεια της βραδιάς, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να περιπλανηθούν και να ακούσουν τις διάσπαρτες ηχητικές ιστορίες στο μέσο του κήπου, μια in situ ηχητική παρέμβαση του οργανισμού, με πληροφορίες και υλικό από το εν εξελίξει project της ‘Προφορικής Ιστορίας’ για την μαύρη σταφίδα ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς και συλλογικής μνήμης για ολόκληρη την Πελοπόννησο σε συνεργασία με την Ομάδα Προφορικής Ιστορίας για την Μαύρη Σταφίδα (ΟΠΙ-ΜΑΣ), το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και την Ένωση Προφορικής Ιστορίας. Στο Πολύκεντρο Συνεδριακό Κέντρο, ο οργανισμός Πριμαρόλια εγκαινίασε και την συνεργασία με του με το Athens Digital Arts Festival, παρουσιάζοντας μια σειρά από επιμελημένα βίντεο έργα καλλιτεχνών του πολυετούς αρχείου του ADAF, σε επιμέλεια της Αντωνίας Πυλαρινού.
Η βραδιά συνοδεύτηκε από μια σειρά χαιρετισμών και σύντομων ομιλιών, που συντόνισε η δημοσιογράφος Κυριακή Μπεϊόγλου
- Ο Σωτήρης Μπόλης (Ιδρυτής και Γενικός διευθυντής του οργανισμού) αναφέρθηκε στους στόχους του οργανισμού Πριμαρόλια ως πλατφόρμα πολιτιστικής στρατηγικής ενημερώνοντας το κοινό για τα projects όπου ο
οργανισμός συνεργάστηκε μέσα στο 2020/2021 κατόπιν πρόσκλησης από Ιδρύματα και φορείς πολιτισμού. Υπογράμμισε δε την διάθεση του
οργανισμού για περαιτέρω συνεργασίες εντός και εκτός συνόρων με αναπτυξιακούς οργανισμούς υπενθυμίζοντας πως ο οργανισμός “δικτυώνει
και δικτυώνεται”. - Στην συνέχεια, ο Βασίλης Ψαρράς (Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ και της Έκθεσης), μίλησε για την δυναμική σχέση σύγχρονης τέχνης, ιστορίας και ταυτότητας τόπου του οργανισμού σκιαγραφώντας την σχέση καλλιτεχνικής πράξης και εκθέσεων τέχνης Πριμαρόλια με την τοπική ιστορία και τα διεθνή εικαστικά και ακαδημαϊκά δίκτυα. Ο ίδιος περιέγραψε την δικτύωση ως μεταφορά, “τα ταξίδια, οι ιστορίες, οι αφηγήσεις, οι άνθρωποι και οι επαναστάσεις συνδέονται και συνδέουν”, παρουσιάζοντας στο κοινό το
Πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ με όλες τις δράσεις καλλιτεχνικού και ιστορικού ενδιαφέροντος δίνοντας μια εικόνα και για τα μελλοντικά βήματα του οργανισμού. - Στο επιμελητικό κομμάτι της έκθεσης σύγχρονης τέχνης ‘Μια βελονιά στην ώρα της’, η Νάνσυ Χαριτωνίδου (Επιμελήτρια των εκθέσεων του Φεστιβάλ και υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων) παρουσίασε στο κοινό την
φετινή έκθεση και τα έργα των καλλιτεχνών. Όπως ανέφερε και η ίδια, “η αποφασιστικότητα και η αμεσότητα της φράσης “μια βελονιά στην ώρα της” συνδέεται και με το εορταστικό έτος 2021 για τα 200 χρόνια, σηματοδοτώντας
μια απόφαση στην ώρα της για πρόοδο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας”. - Ο Γιάννης Παπαγιαννόπουλος (Υπεύθυνος ανάπτυξης και δικτύωσης του οργανισμού) αναφέρθηκε στο εξελισσόμενο project της Προφορικής Ιστορίας, τις συνεργασίες της ομάδας Πριμαρόλια με ερευνητές της δημόσιας ιστορίας από το ΕΑΠ και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και τα πρώτα αποτελέσματα που πήραν ζωή μέσα από τις ηχητικές ιστορίες στον κήπο.
- Τις ομιλίες των διοργανωτών έκλεισε ο προσκεκλημένος Ηλίας Χατζηχριστοδούλου (Ιδρυτής και Γενικός διευθυντής του ADAF) κάνοντας λόγο για την φετινή δικτύωση και συνεργασία του οργανισμού Πριμαρόλια με το Athens Digital Arts Festival αλλά και για επερχόμενες συνεργασίες στις συγκλίσεις ψηφιακής τέχνης, σύγχρονου πολιτισμού και τεχνολογίας.
- Χαιρετισμό απηύθυναν, ο Δήμαρχος Αιγιαλείας Δημήτρης Καλογερόπουλος, η Πρόεδρος της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. Μαρία Τσουκαλά και ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Παναγιώτης Παπαδόπουλος από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.